Tag Dig af Dine Kunder og Undgå Katastrofe i Virksomheden

Jeg har til opgave At redde virksomheder. Der er ved, at synke. Det er egentligt et meget interessant arbejde. Der giver mig en masse forskelligartede udfordringer. Det er også fantastisk, at se. Hvor meget værdi jeg kan skabe. Med relativt få tiltag. Ikke begynder de virksomheder jeg arbejder med At tjene flere penge. De vokser også ofte til flere gange deres originale størrelse. Og jeg redder ikke folks arbejdspladser. Jeg skaber også nye.

Det er, men ikke altid At opgaverne er forskellige igen. Specielt når man har arbejdet med det her i rigtigt flere år. Folk har nemlig tendens til, at lave de samme fejl igen og igen. Og jeg kan lynhurtigt spotte dem nu. Og ændre dem til noget der virker bedre. Noget af det jeg ser mest af; Er en forvredet fokus når det kommer til kunder.

Langt de fleste nystartede virksomheder fokuserer nemlig kun på ét område. Når det kommer til kunder. Det At få flere af dem. Det virker også ganske intuitivt. For, at gøre en idé til virkelighed. Skal man have folk til, at betale penge for det man gør eller også har. Jeg siger, da heller ikke At man ikke skal arbejde med, at skaffe kunder. Retention til, at fastholde kunder er mindst ligeså vigtigt. Og det bliver ofte overset. Når virksomhederne har for stor fokus på, at få flere og flere kunder ind i butikken.

Man ser det i alle brancher. Et sted der har lidt under denne tilgang de sidste flere år er producenter af aviser og magasiner. De reklamerer ofte med virkeligt gode tilbud på års abonnementer til nye kunder. Nogle gange helt ned til en fjerdedel af normalprisen. Problemet er At de aldrig giver lignende rabatter til deres eksisterende kundebase. Når de eksisterende kunder på den måde hele tiden ser andre få det samme produkt som dem;, Men til en brøkdel af prisen Så er det klart de bliver sure.

Og der er ikke noget. Der er mere kvælende for en virksomhed. End sure kunder der smutter fra din forretning. Det er nemlig betydeligt billigere, at vedligeholde et godt forhold med en eksisterende kunde. End det er, at anskaffe en ny kunde. Sure kunder er virkeligt svære, at få tilbage igen. Når først de er smuttet. Og der er stor risiko for, at de snakker om deres dårlige oplevelse med andre. Det gør det sværere, at få nye kunder også. Og til sidst dør virksomheden.

Så, hvis din virksomhed har svært ved, at holde på kunderne Så tag, at lægge fokus der et stykke tid. Og gå mindre op i, at tiltrække nye kunder. Når først du kan holde på kunderne Så vil du tjene langt mere. Når du skruer op for tiltrækningen af nye kunder igen.